ARC 2021 – följ våra båtar över Atlanten

28 November 2021

ARC – Ett äventyr över Atlanten

Just nu har vi fyra stycken båtar som seglar över det stora och mäktiga havet, Atlanten, under ARC seglingstävlingen. Över satelit telefon har vi fått ta del av flera dagssammanfattning som vår gäst Carina på båten ”Jolie” samt gästerna Isabella och Petter på båten ”Vi La Ut”. De berättar vad de har gjort över dagarna som varit hittills och nu vill vi dela detta med er.

Atlanten-1568x938.jpeg

ARC med ”Jolie” Lagoon 52

Dag 1 (21 nov)

Start ARC Las Palmas kl 12.30 am lokal tid. På vaktpasset 8-12 pm siktades Resquefartyg med blixtljus som sökte av området med starka strålkastare. Plötsligt kom den mot oss i hög fart, passerade strax intill vår babordsida med en liten roddbåt/gummibåt på släp, troligtvis migrantbåt.

Dag 2 (22 nov)

Vid sättning av gennackern fick vi göra en MOB-manöver för att rädda vår livlina som slogs ner av ett fladdrande skot. Smidig vändning och upptagning med båtshake och ny placering av livlinan på mantåget. 230-volts elen ombord försvann efter att säkringar brunnit pga kortslutning. Då säkringen smält ner kontaktades kompisbåten ”Anna Isabella” via VHF;en. De satte sin gummibåt i sjön med Olof som är en kompetent elektriker. Vi har själva otroligt kompetenta medseglare ombord på vår båt men det var bra att få hjälp och en sekond opinion eftersom vi är så beroende av elen och dessutom inte hade rätt grejer ombord. När vi ändå tvingades ligga still en bra stund så blev det alle man överbord för ett ljuvligt bad i Atlantens blå vatten. ARC kan vara riktigt skoj!

Dag 3 (23 nov) 

På förmiddagen siktade Helena val på styrbordssidan beordrade fram kikaren men valen visade sig vara en mindre gummibåt troligtvis migrantbåt utrustad för en hel familj med blöjbarn. En tragisk händelse som har påverkat stämningen ombord. Vi bärgade båten, punkterade den och skar ner den sedan stuvades all plast i vår gummijolle så att den inte hamnar i havet. Händelsen rapporterades in av vår befälhavare Otto. Vi hoppas passagerarna blivit räddade på något sätt!

Napp! x3 Tre stora Guldmakrillar drogs upp inom en halvtimme, Helena lyckades få upp de stora tunga fiskarna och filéeade dem blixtsnabbt som det mest naturliga grejen i världen. Imponerande!

Mängder med delfiner slöt upp bredvid ”Jolie” och lyckan var total då de simmade i grupper om tio precis intill skrovet. Fina filmer att spara som minne! Sedan hade vi säkerhetsgenomgång ombord med ponerad vatteninträngning styrbords motor. Vi gick igenom fartygets övergivande med indelning i livflottarna och vem som ansvarar för att ta med grabbags , EPIRB:en och vilka personer som går till respektive livflotte.

Thomas tappar sin saltvattentvål överbord! Den enda som fanns ombord för övrigt. Sedan tappades skurborsten i vattnet men den lyckades vi heller inte rädda trotts snabb MOB-insats.

Nattpasset bjöd på fantastisk ”mareld” då phosphoriserade organismer rördes upp i vårt kölvatten av ett gäng delfiner som slog följe med ”Jolie”.

Dag 4 (24 nov)

Gennackern hissades och vi loggade mellan 11 och 13 knop, kändes som vi flög fram över Atlanten. Surfade så det tjöt i riggen och propellern. Härligt ljud av fart trots att det inte gick att sova.
Till lunch den nyfångade guldmakrillen med potatismos och vitvinssås. Smaskens!
Johanna bakade banankaka till eftermiddagsfikat, mums! Det går ingen nöd på besättningen ombord på ”Jolie”. Det här dygnet avverkade vi 175 distans. Nytt rekord!

Dag 5 (25 nov)

Mårten o PA fixar frukost och rapporterar om nattens kursändring då vi drejade bi en lång stund beroende på att autopiloten slutade fungera. Motorerna startar inte misstänker för låga batterinivåer då displayen är död. Mårten och Peter hittar felet och får igång motorerna igen. Någon konverter som kopplades ur när vi kopplade ur landströmmen i Las Palmas. Senare under natten generatorstopp med okänd felkod.

Omstart funkade! 2215 distans kvar till Saint Lucia vi ligger just nu på plats 20 av ca 178 startande båtar utan hänsyn till Srs/Lys-tal.Väderprognos 5-7 s/m som förhoppningsvis ökar till 10 s/m.

Duschdag! Härligt med nya dofter ombord. Vi måste spara vatten så passa på och njut!
Peter siktade späckhuggare eller val i aktern hörde tydligt ljudet av utblås när den hävde sig upp jämte båten. Fantastisk solnedgång magiskt!

Dag 6 (26 nov) 

Underbar soluppgång, God morgon ARC!
10 am ligger vi tvärs Cap Verde öarna på babord sida.
Vi i vakten pluggar på om springmanövrar i Kryssarklubbens bok om gott sjömanskap. Otto lär ut ”Australiensk pålstek” en snabbvariant av pålstek som imponerar!

Dagens Säkerhetsövning: MOB alle man upp på däck! Alla segel  ner vändning och bärgning av kulfender/hink på styrbords sida.Vinden ökar vi sätter gennakern igen!
Färsk frukt och grönt börjar ruttna nu får vi ta till kyl/frysvarorna.

atlanten.png

ARC med ”Vi La Ut” Lagoon 50

Onsdag 25/11

Position:
N21 39.29
W20 32.49

Delfiner hoppar upp och ned, särskilt nattetid. Natten till tisdag gick toppfallet till gennakern av och seglet fick bärgas ur vattnet, efter att dagsljuset återvänt trädde skeppare Hampus ett nytt fall och vi seglar åter med fulla ställ.

Under natten tappade autopiloten plötsligt sin funktion men skeppare och first mate löser situationer med lugn och tillförsikt. Alla ombord är nöjda om än vissa dras med viss förkylning, inga skandaler ombord bortsett från när ett par kalsongerna fastnade i ett skotblock till gennakern och därefter fick offras till Poseidon.

Vi seglar med en stadig slör på 16 kan och maten smakar fortsatt ypperligt.

Hälsningar från besättningen på Vi La Ut
Via Isabella

Söndag 28/11 ARC

Position:
N20 32.16
W27 57.96

Vi har nu satt kurs mer eller mindre direkt mot St Lucia.

Ett nytt väder har kommit och våra första squalls har vi tagit oss igenom. Vågorna är ca 8m och att sitta på bryggan kräver 110% fokus. Minsta fel och en oönskad gipp kan komma.

Att sova ombord är numera en stor utmaning, tänk dig en torktumlare så är du nära vår verklighet.

Vi har revat ner våra segel för att klara vindbyarna på 18-20m/s.

På natten är himlen stjärnklar och vi lär oss nya stjärnor. Flygfiskarna flyger mellan vågtopparna på ett fascinerande sätt. Vad som förundrar oss mycket är alla fåglar som envist flyger omkring härute. Var sover de och hur, är något vi undrar.

Hav är det enda vi ser runt omkring oss och ibland kommer delfiner och hälsar på. En magisk syn var på natten när marelden lyste kring dem. De såg ut som lysande torpeder i vattnet.

Ca 1900 distans kvar att segla under ARC och just nu räknar vi med ytterligare 10 dagar kvar innan vi får känna land på St Lucia. Idag firar vi första advent ombord med skumtomtar, pepparkakor och alkoholfri glögg.

Hälsningar från besättningen på Vi La Ut
Genom Petter

Du kan läsa mer om ARC och segling över Atlanten med More Sailing, samt boka din plats för ARC 2022 på en av våra modiga segelbåtar som seglar över det mäktiga Stora Havet.

ARC 2021: Hälsningar från den modiga besättningen på en av våra segelbåtar ”Vi La Ut”, som är inne på sin andra vecka av segling över Atlanten.

ARC 2021 – Onsdag 1/12

Position

N19 56.03
W36 44.66

Här på Vi La Ut hänger vi med i svängarna, både dag och natt har vi gropig sjö och gör runt 7-9kn.

Vi äter fortfarande gott och de flesta är på benen vid sina pass, då någon behöver extra vila ställer vi upp för varandra och fyller platsen.

Skeppare och first mate turas om att ligga strand by i salongen och behöver numera endast träda in periodvis. Vaktlagen är numera ett väloljat maskineri och vi håller ett högt tempo kan man säga.

Vi avverkar squall efter squall, nattetid styr vi med autopilot stirrandes på instrumenten och ständigt kalibrerande av kurs efter att vågorna kastar oss ömsom babord ömsom styrbord. Knapptryckandet sker lätt framåtlutad och ger viss ryggvärk men också ett gott skratt.

Besättningen på Vi La Ut
Genom Isabella

ARC.jpeg

Besök hos Vi La Ut

Fredag 3/12

Inlägget skrivs under den första sömnlösa natten efter en veckas konstant styv kuling och dunkande i skroven.

Inga större incidenter eller blesyrer ombord, fortfarande hög stämning och mycket skratt. Kulinariska höjdmåltider (ex sashimi på nyfångad dorado) blandas med tillagningstest på en ofrivillig passagerare i form av flygfisk.

Häromdagen fick en i besättningen oväntat besök när denne skulle vädra och en flygfisk tog sats och hamnade i sängen, som tur är fanns reservlakan till hands.

Vi alla ombord manövrerar båten skickligt och metodiskt så att färden blir ett sant nöje.

Position
N19 34.2
W42 10.6

Besättningen på Vi La Ut
Genom Isabella

Lördag 4/12

En fantastisk lördagmorgon ombord, doften av nybryggt kaffe sipprar in i varje koj. Nykokt havregynsgröt puttrar på spisen. Ett måste för alla ombord. De flesta vaknar pigga och utvilad medans vissa tar en rejäl sovmorgon om vakten så tillåter.

Efter några timmar får vi plötsligt syn på den första valen. Minst 6-7m lång. Den gör en sväng runt båten och försvinner. Efter en liten stund kommer den tillbaka med en kompis och de båda underhåller oss i drygt en timma. En av dem gör en roll precis jämte båten och försvinner in under oss. Vilka fantastiska djur!

Snart vankas det lunch. Idag blir det fiskgryta på gårdagens tre Dorados. Mannerström ligger vackert i lä och en stjärna i Michelin guiden är inte långt borta. Plötsligt rasslar det i vårt fiskespö, en vild kamp tar vid och efter en stund tar vi upp en Segelfisk på dryg 1,5m.

Åter till allvaret, vi kämpar på allt vad vi kan och tror oss nå fast land på torsdag. Solen skiner och det blåser ca 10m/s.

Hälsningar
Besättningen Vi La Ut
Petter

Atlanten-1.jpeg

Inte långt kvar nu, meddelar Vi La Ut

5/12

Här på Vi La Ut växlar vi mellan kulinariska rätter på segelfisk, färskbakat bröd och knopslagning av diamantknopar, förutom att segla båten naturligtvis.

Vi har sångtävling, backgammonturnering och mycket bokläsande, avspänd atmosfär och lite lagom gungande. Idag även glöggservering och tomteluvor till hela besättningen med anledning av andra advent.

Igår såg vi val cirkulera runt båten som stannade ca en timme, dock lyser delfinerna de senaste dagarna med sin frånvaro.

Vaktlagen gör fortsatt ett mycket välfungerande jobb.

8/12
Närmare mål och kurs rakt mot mål, ca 400 distans återstår. Efter några besvärliga nätter med många och långa squalls är vi nu åter i ett lugnare tempo.

Vi får mycket fisk som vi kalasar gott på. Vi har flera spel och böcker igång så ännu har det inte spridit sig någon tristess. Inte heller har vi något att träta om, tvärt om. Fortsatt hög stämning ombord trots att trissan till gennakerfallet gav upp under senaste sessionen och vårt största segel nu får vila tills vi får tillfälle att se över riggen, vilket blir när vi kommer fram till Rodney Bay.

10/12

Ännu närmre mål och mindre än 200 distans till st lucia rullar vi fram i ca 5kn.

Efter att inte haft någon annan båt i sikte på flera dagar hinner vi nu upp två stycken på riktigt nära håll, mitt i natten, den ena pratar vi med en stund på kanal 72, en amerikansk båt.

Några mindre delfiner syns till vid fören och stråk med någon sorts blåstång har börjat dyka upp i ytvattnet. Reservmaten på burk har börjat tullas på och det är svårare att variera menyn så här mot slutet.

Alla är friska och fungerande, om än något otåliga i det lugna vädret.

Besättningen på Vi La Ut
Genom Isabella

Delta i ARC och segla över Atlanten

Du kan läsa mer om ARC och segling över Atlanten med More Sailing, samt boka din plats på en av våra modiga segelbåtar som seglar över det mäktiga Stora Havet.

ARC är en vänskaplig kappsegling eller eskadersegling över Atlanten. Varje år deltar mellan 200 till 300 båtar i ARC, bland dem finns både familjeseglare som kappseglare. Starten av ARC sker från Gran Canaria i slutet av november varje år. Alla båtar återförenas sedan på på andra sidan Atlanten, nämligen på ön St. Lucia. Atlantseglingen med ARC avslutas med en prisutdelning och fest på St. Lucia strax innan jul.

En vecka innan ni kastar loss från Gran Canaria samlas hela besättningen som ska segla tillsammans. ARC arrangemanget inleds med en invigning och följs sedan under veckan av både föreläsningar och festligheter. Under denna vecka får du träffa förväntansfulla seglare från hela världen. Ombord på båten lär ni såklart också känna varandra och båten. Samtidigt som ni alla tillsammans förbereder, inhandlar och tillagar all mat inför seglatsen. Under veckan i Las Palmas tränar ni även manövrar och testseglar båten ihop.