ARC 2023: 12 dygn till havs

02 December 2023

Nu har vi varit till havs i 12 dygn och vi har mindre än en tredjedel kvar. Vad har vi gjort alla dessa dagar förutom lagat segel och klättrat i masten?
När vi startade bestämde vi oss för att segla hela vägen själva och inte använda autopiloten. Vi har ett rullande vaktschema där vi alltid är tre personer som seglar båten, förutom våra skeppare som har ett eget schema. Det innebär att en person löses av varje timme vilket gör att vi på vakten har fyra olika personer att snacka med. På nätterna är det skönt att komma upp nyvaken och veta att de andra två varit igång ett tag och är lite mer alerta. Att segla på natten är magiskt. Båten är lugn eftersom många sover och samtalen varierar från timme till timme. Ibland sitter man bara tyst och njuter av månen och stjärnorna.

Det är väldigt många ljud på en segelbåt. Vågorna som slår in mellan skroven, inredningen knakar när det går fort, seglen prasslar och smäller när vi seglar ikapp vinden och vinschar som gnisslar. En del ljud vänjer man sig vid medans andra får en att vakna till och vara på sin vakt. Att inte få en sammanhängande längre sömn påverkar oss på olika sätt. En del verkar hantera det bättre än andra. Med det schemat vi har får man 7 timmar mellan vaktpassen på kväll, natt och morgon så om man har lätt för att somna kan man få en skön ganska lång sovstund vissa dygn. Fördelen är att solen går ner vid 19-tiden och upp vid 7-tiden så man får känslan av att det är natt under ganska många timmar. Det blir lite förvirrat när man säger god morgon till någon som kommer till vakten vid midnatt när de sovit sedan kl 20, samtidigt som man säger god natt den den som går av vakten för att gå och lägga sig.

Hur går det att styra vår lilla skuta? Jodå, ganska bra om vi får säga det själva. Att vi har ett gäng tävlingsmänniskor ombord uppdagades väldigt tidigt under resans gång. De första dygnen såg vi en hel del båtar och jakten var igång. Den stora frågan som diskuterades var hur långt söderut vi skulle gå för att få de bästa vindarna västerut. Vi valde att gå långt söderut, en omväg kan tyckas, men vi har haft bra vindar än så länge. Givetvis bevakar vi våra kompisbåtar och uppdaterar oss dagligen om deras positioner. Man kan tydligen tävla i många grenar när man seglar. Alla har sitt personliga hastighetsrekord, båtens hastighetsrekord, längst distans på ett dygn, största fisken, vem som kan segla längst utan att kollapsa genackern osv. Vårt snabbaste dygn hittills var den 30/11 då vi seglade 214,2 sjömil.
Idag utmanade vår skeppare Sebastian oss med en tävling; Segla så långt som möjligt på 10 minuter på en viss kurs. Om man inte håller kursen är man diskad. Ska bli spännande att se hur det går.

Någon av våra läsare kanske funderar på hur det gått med våra 500 ägg och all annan proviant. Vi har ätit ungefär hälften av äggen, frukten är slut förutom de gröna äpplena och en handfull apelsiner och de färska grönsakerna sinar förutom vit- och rödkål. I övrigt har vi skafferiet fullt av pasta, ris och konserver av diverse olika slag. Vi har ätit väldigt gott och varierat, vi har flera kreativa kockar ombord. Ronja har dessutom satt guldkant på våra dagar med sina bakverk. Lyxigt och gott!

Mellan vaktpass, sovstunder och måltider läses det, spelas kort och andra sällskapsspel, lyssnas på musik och skrivs dagbok. Ibland har vi en gemensam fika med quizz eller annan lagtävling medan andra dagar är lugnare och ger mer tid för vila. Alla visar respekt för varandra och det finns plats både för egentid och social tid.

Nu är vi inne i december månad och båttomten har börjat pynta båten. Detta händer oftast nattetid. Det har dykt upp skumtomtar på olika ställen, vi hittar meddelande som ”god jul” lite här och där och vi har en målad gran i taket. Får se om det blir lite lussebullar till först advent!

Idag, fredag, har varit en skön dag med lite lugnare tempo på båten och lite gemensamma aktiviteter. Dagens stora fråga är; vem sjutton har satt Nutellan i kylen!? Så kan vi ju inte ha det.

Som vanligt, fortsättning följer. Nu har vi mindre än 900 sjömil kvar.

Hälsningar White Lotus