Lagoon Catamarans har varit världens premiumreferens inom segling i över 37 år. Kraftfulla katamaran med överlägsen prestanda, kvalitet och komfort.
”Lagoon bildades i jakten på förbindelse – med oss själva, våra nära och kära och världen omkring oss. Genom att föra den mänskliga upplevelsen till de 7 haven har vi kunnat släppa lös en ohämmad känsla av nyfikenhet och instinktivt behov av kvalitet sedan 1984.”
Vi på More Sailing har haft Lagoon båtar i vår flotta sedan starten 2009.
Under åren har Lagoon levererat katamaraner med grym prestanda och himmelsk komfort.
Etablerat i en liten kuststad utanför Frankrikes kust, uppstod Lagoon som en förlängning av tävlingsavdelningen hos Jeanneau Technologies Avancees (JTA). På grund av ovanliga önskemål som att bygga trimaraner för filmen Waterworld, lade denna period grunden för bolagets ständigt utvecklande innovation, som sedan har skapat en global historia av överlägsen prestanda, kvalitet och komfort.
Racing Roots, Defined by Luxury
Medan moderna Lagoon Catamarans föddes på 1990-talet sträcker sig företagets rötter mycket längre tillbaka, till 1983, när Marc Van Peteghem, Vincent Lauriot Prevost och Jean-Francois de Premorel träffades på vattnet och senare slöt ett vänskapsavtal för sjöman att designa och bygga en racingtrimaran.
Var och en gick dock sin egen väg: Jean-Francois seglade med Philippe Poupon, som anförtrott honom att bygga sina Fleury Michons på Jeanneau, medan Vincent gick till designvinnande Formel 40 och etablerade en lång rad segrar i flerskrov.
Lagoon 55 föddes
Det var dock en slumpmässig förfrågan som förde teamet samman igen: En kvinna som älskade vackra yachter och cruising i solen bad teamet om en katamaran som kombinerade de högsta standarderna för lyx, prestanda och skönhet.
Lagoon 55 föddes, och eftersom kunden inte beställde en utan två, måste en form tillverkas. Resultatet? En fängslande, klassisk profil som efterliknar en segelbåt men har ett däckshus med panoramautsikt och långa akterspegel som inbjuder dig att simma.
Teamet växer
Lagoon 55 förenade många element av avancerad design, inklusive sandwich- och epoxihartskonstruktion, med Kevlar och kol varhelst det behövdes. Snart kommer en tredje beställning, och sedan mer.
Gruppen av individer bildar ett team för att möta växande efterfrågan: FoU, sammansatt chef, lagerchef och förman, och skapar ett mindre varv i ett större.
Lagoon går internationellt
När Bruno Belmont anlände till projektets huvudkontor den 2 januari 1989 var arbetstakten frenetisk, med stressiga förhållanden och långa dagar. Dessutom är inte alla fans. Lagoon 55:s takhöjd och salongstorlekar kritiseras. Vincent fortsatte för att skapa Lagoon 57, och sedan gick Lagoon internationellt.
Lagoon 37 och Lagoon 42 är främst avsedda för den amerikanska chartermarknaden och utvecklas i ett joint venture med TPI i USA, medan en fabrik i Nantes öppnar dedikerad till Lagoon 57 och Lagoon 47.
Idag har Lagoon Catamarans levererat båtar till kunder över hela världen och dessa båtar har med all säkerhet seglat i de flesta vatten på Jorden.
Arv runt om i världen
Det dynamiska teamet leds av tre: Jean-Luc Bonte anpassar varje båt till varje kund, Frederic Morvant säljer båtarna och Yves Bulor, den första skepparen på den första lagunen, sköter den slutliga överlämnandet av båtarna till kunder runt om i världen, talar nästan ingen engelska men visar oklanderlig professionalism.
Motgångar på 1990-talet dämpas av Beneteau Groups välkomna ankomst, och i synnerhet Francois Chalain, nu VD med ansvar för nya produkter, och Dieter Gust, vars CNB-superyachter fungerar som en plan för framtida modeller. Dieter ser lovande i Lagoon och antar det som en utmaning.
En historia av överlägsna egenskaper
Lagoon Catamarans moderna historia började 1996, när det första mötet mellan de två lagen ägde rum – Bruno Belmont och Frederic Morvant för Lagoon, och Olivier Lafourcade och Dieter Gust för CNB). De två teamen skulle sedan arbeta tillsammans för att skapa en ny klass av kraftfulla, tekniskt avancerade, lyxiga katamaraner till salu.
Lagoon- och CNB-teamen kände att de skulle bli starkare tillsammans än inom ett av Beneteau och Jeanneau huvudmärken. Med godkännande från gruppens ledningsgrupp kombinerade de två mindre enheterna och påbörjade design och konstruktion av katamaransegelbåtar i både Vendee och Bordeaux.
Bordeaux-teamet introducerade kompositteknik och Lagoon-katamarans varumärkesinfusionsteknik, som idag har blivit materialet och kärnexpertisen för CNB:s enskrov.
Sätter trender på marknaden för katamaraner
Medan lagunens katamaranbåtsteam hade exceptionell teknisk förmåga och otyglad passion, var marknaden för katamaransegelbåtar och motorkatamaraner inte fullt utvecklad, och särskilt eftersläpning var en övertygelse i branschen om att cruisingkatamaraner kunde användas som charterbåtar. I själva verket var det redan en utmaning att bara bevisa att katamaraner kunde konkurrera med enskrov.
Lagoon-katamaranteamet gick framåt och utvecklade många framsteg som hjälper till att testa standarden för dagens högpresterande katamaranyachter. De skapade:
Snart skapade Fred och Bruno nya båtar så snabbt som möjligt och valde radikala förändringar för att möta kraven från USA, som snart utgör hälften av Lagoons beställningar. Båtmässan i Paris 1997 befäster teamets engagemang för ny design och framtida tillväxt.
Francois Chalain hjälpte teamet att tro på sin övertygelse och Dieter gav dem nycklarna till en organisation som än i dag förblir lätt, mobil, lyhörd och enad.
Marc Van Peteghem och hans team hjälpte till att föreställa sig en båt som kan förändra hur en katamaran ska ses och användas, med skapandet av nya områden för boende, arbete och avkoppling. En storskalig modell av Lagoon 440 presenterades för Francois, Dieter, och Roux och Bruno Cathelinais, som gav ett entusiastiskt godkännande och en ny impuls att arbeta hårdare.
I början av 2000-talet tog Yann Masselot över försäljnings- och marknadsavdelningarna, och även om samtalen om ny design är livliga, förblir två övertygelser alltid oförändrade: behovet av att möta nuvarande kundkrav och förutse framtida förväntningar på en katamaran till försäljning.
Bortom katamaranen
Under de senaste 37 åren har CNB utvecklats strategiskt: Företagets 100 000 m² stora tomt omfattar sex byggnader och en 300 m stor kaj. Varvet är nu kopplat till hjärtat av Bordeaux genom Chaban-Delmas-bron och har nästan 1 000 anställda. Det är nu stadens största privata arbetsgivare!
Idag fortsätter Lagoon sin tradition som en ledande tillverkare av seglingskatamaraner och kraftkatamaraner, som använder sig av branschledande tekniker och dynamiska anpassningsförmåga för att ständigt omdefiniera vad som är en katamaran.
Kontakta Alexander Jacobsson
031 – 30 96 306
boka@moresailing.se