Hanse 575 Salona 37

Salona 38 | Cocktail


Salona är ett kroatiskt varv som bygger sina båtar strax utanför Split och har fått mycket gott rykte för sina performance-cruisers.

Just denna Salona 38:a är en del av vår one-design flotta på 14 stycken identiska båtar som vi bland annat använder oss av i vår regatta SRW på höstkanten. Båten är försedd med 3 hytter med dubbelsängar och möjlighet att bädda ner i salongen för två personer till. Salona 38 har ett traditionellt storsegel som man hissar. Kort sagt är det en trevlig båt med mycket bra seglingsegenskaper

Specifikationer
Cocktail
2012
6+2
3
1
11.5 m
3.62
2
320 l
152 l
1
Valfria tillägg
- €/vecka + mat
- € - Dubrovnik
130 €
- €/vecka + mat
-
0 €
Hyr denna segelbåt 1 vecka 0 Rabatt-0 Ert pris
0
Betalas på plats Turistskatt*1 € /person och dag Städavgift*160 € Deposition** 1500 *Endast kontant betalning.
**Depositionen erläggs på plats och återfås om inga skador har skett på båten. Om kostnaden för skadan understiger depositionsbeloppet återfås mellanskillnaden.
Boka nu

Mer att läsa

Kroatien kallas ofta ”de tusen öars land”, och det stämmer bra, det finns längs kusten totalt 1185 öar, varav 67 av dessa är bebodda. Under sommarhalvåret har Kroatien ett väldigt behagligt kilmat, speciellt för segling. Vindarna brukar ta tag alldeles lagom i seglet, mellan 6 till 8 m/s är de vanligaste vindarna. Sällan är det helt stiltje, och sällan blåser det upp till storm. 

Kroatien är en republik som gränsar till Serbien, Montenegro och Bosnien-Hercegovina i öster och till Slovenien och Ungern i norr. Huvudstaden är Zagreb med ca 780 00 invånare, i hela landet finns det ca 4 494 750 invånare. Kroatien blev medlem i EU 1 juli, 2013. Det officiella språket i Kroatien är kroatiska som är ett slaviskt språk och använder sig av det latinska alfabetet. Även serbiska, italienska, ungerska, slovenska och tjeckiska talas i landet men dock inte utav mer än fem procent av befolkningen. I Istrien är italienska även ett officiellt språk. Kroatiens totala yta är 56 542 km2 och inom denna area finns sju världsarv och åtta nationalparker. Bland de kroatiska världsarven finns Diocletianus palats, ett romerskt palats som innesluter de gamla delarna av staden Split. Stari Grad som är en ort på ön Hvar i Dalmatien och staden Dubrovnik är ytterligare två utav Kroatiens världsarv. Kroatien firar sin nationaldag den 25 Juni. 

Kroatien har 4 800 km lång kuststräcka och över 1000 öar att segla mellan. Landets kuststräcka delas i två delar av Bosniens korta kuststräcka i närheten av Dubrovnik. Den kroatiska kusten är uppdelad i tre regioner, Dalmatien i söder och halvön Istrien i norr, däremellan ligger regionen Kvarner. Till Kvarner som även är en ögrupp hör öar som Cres, Krk, Pag, Rab och Losinj. Istrien är välkänt för sina gamla och vackra hamnstäder. Vackrast sägs staden Rovinj vara, både Rovinj och staden Pula var ursprungligen byggda av romarna. I Pula finns den mest välbevarade amfiteatern i världen, väl värd ett besök. I Istrien finns även världens minsta stad, Hum, med bara 23 invånare. I Dalmatien ligger vår utgångspunkt marina Kremik. Är man i Kroatien och seglar en vecka kommer det till största del vara i denna region. Dalmatien är den mest besökta regionen i hela Kroatien. Den sträcker sig från staden Zadar i norr till staden Dubrovnik i söder. Dalmatien har både varit romerskt och tillhört staden Venedig. Detta har lämnat sina spår både i många vackra städer på fastlandet och i de små byarna ute på öarna. Den dalmatiska kusten är fylld av öar som är populära turistmål speciellt för seglare. Från norr till söder har vi Dugi Otok som är den största ön i nationalparken Kornati, Solta, Brac, Hvar, Vis, Korcula, Lastovo och Miljet. Trevliga och välbesökta städer och byar längst kusten är Zadar, Sibenik, Primosten, Trogir, Split och Dubrovnik. I Kroatien finns det åtta stycken nationalparker var av fyra ligger precis vid kusten. Från söder till norr är det, Mljet, Krka, Kornati och Brijuni. 

Kroatien börjar bli alltmer känt för sin goda mat och fina viner. Längs med kusten i Istrien, Dalmatien och Primorje är maten inspirerad av Italien men tillagat på ”kroatiskt vis”. Fisk, skaldjur, pasta och pizza står ofta på menyn. Vanliga rätter är pljeskavica, buzara och ćevapčići. Pljeskavica är stora hamburgare som kan beställas med eller utan ostfyllning. Buzara innebär att huvudingrediensen är tillagad i en sås med vin, tomat och kryddor och passar för flera olika sorters skaldjur. Mest känd är ćevapčići, en typ av köttfärsrullar som serveras med potatis, pommes frites eller i lepinjabröd som påminner lite om pitabröd. Tillsammans med lepinjabröd och ćevapčići brukar man servera grönsaker och ajvar relish som är en tomat- och paprikaröra. Stekt eller grillat nötkött, lamm och gris är även vanligt över hela landet. I Kroatien kan du ofta beställa pannkakor på restauranger men även på gator och torg. Kroatisk glass är en utmärkt konkurrent till den italienska glassen både vad det gäller smak och kvalitet. Glassbarerna i Kroatien har ofta ett brett utbud av olika sorters glass. Kroatien är en stor vinproducent och producerar många olika viner av varierande kvalitet. Det mest kända röda vinerna är Dingač, Plavac och Postup som alla tillverkas i Dalmatien. Vita viner tillverkas främst i de norra landsdelarna och de mest kända är Muscatel, Malvazija, Kaštelet och Pošip. Kroatien är inte bara en stor vinproducent. Öltillverklingen har även den gamla anor. De största ölmärkena i Kroatien är bland annat Ožujsko, Karlovačko och Laško. En av de vanligaste formerna av starksprit är rakija som är en sorts brännvin och finns i mängd olika smaker.

Läs mer

VILKEN KOMPETENS KRÄVS FÖR ATT FÅ HYRA BÅT?
För att få hyra båt i Kroatien krävs att en person ombord har minst förarbevis eller kustskepparintyg samt ett VHF-certifikat.

ÄR BÅTEN FÖRSÄKRAD?
Alla båtar är fullt försäkrade, under hyrestiden erlägger man en deposition som motsvarar försäkringens självrisk. Depositionen återfås om ingen skada skett på båten.

FINNS DET SÄNGKLÄDER PÅ BÅTEN?
I hyran av båten ingår sängkläder, lakan och handdukar.

VILKEN VALUTA GÄLLER?
Kroatiens valuta är Kuna, HRK. På de flesta restauranger kan du betala med kort men annars rör du dig med fördel med kontanter.

FINNS DET SOLTAK PÅ BÅTEN?
Alla båtar vi förmedlar har soltak/bimini ombord, de flesta båtar har en stor bimini som täcker hela sittbrunnen. Några få båtar har endast en mindre bimini över förarplatsen men då finns även skynken man kan sätta upp när man ligger still. Kontakta oss för att veta vilken bimini som finns på den båt du är intresserad av.

FINNS DET SEPTITANK PÅ BÅTEN?

Alla båtar har minst en septitank ombord, hur många som finns ombord varierar mellan båtmodeller. 

SEGLINGS- OCH NAVIGATIONSKOMPETENS
För att få framföra en charterbåt i Kroatien krävs förarbevis eller skepparintyg samt VHF-intyg. Detta måste visas upp vid incheckning om ni inte tidigare skickat detta till oss, intygen måste även föras med i båten under hela hyrestiden.

ANKOMST OCH INCHECKNING AV BÅT
Vid ankomst till marinan anmäler ni er hos charterbolagets kontor. Incheckning av båtar sker från klockan 17:00 på lördagar. Vår självklara ambition är att båtarna ska vara färdiga så tidigt som möjligt under lördagen. Det är många båtar som hyrs ut och det är på lördagar som allt sker, föregående veckas gäster lämnar båten och kommande gäster ska ombord. Däremellan ska båten städas, kontrolleras och eventuella skador åtgärdas. 

Incheckningen börjar med att man hos charterbolagets kontor ger alla besättningsmedlemmars namn, pass nummer och personnummer samt kopierar navigationsintyg för besättningslistan, om man inte tidigare gjort detta. Vi rekommenderar att ni i förväg laddar upp detta i er kundportal, eftersom det snabbar på processen under lördagen.

Hos charterkontoret betalas turistskatt och städavgift för båten och eventuella tilläggsbeställningar som skeppare, depositions-eliminering, spinnaker etc. Dessa avgifter betalas kontant i kroatiska Kunna eller i Euro. Hos charterkontoret erlägger man även depositionen för båten. Depositionen reserveras på ett bankkort under tiden ni seglar och återfås när båten checkas ut och inga skador har rapporterats. När detta är gjort får man sina skepparpapper, pilotbok och sjökort. 

Incheckning av båten görs tillsammans med personal från charterbolaget, ni går igenom båten med en incheckningslista. Det är er uppgift att se efter och säga till om ni saknar något ombord innan ni ger er av. Saknas något när ni är i marinan är det lätt att åtgärda, se därför till att ni har handdukar, fyllda vattentankar, jolle mm. Till er hjälp har More Sailing utformat en checklista med tips till dig som är skeppare.

Efter att ni har gått igenom inventarielistan och allt finns ombord skriver ni och representanten under. Det är först nu som övriga besättningsmedlemmar och bagage får komma ombord. Kommer ni till marinan sent på lördagskvällen får ni tillgång till att sova i båten över natten och incheckningen sker på söndag mellan 09:00 och 12:00.

UTCHECKNING
Båten ska vara tillbaka i marinan senast klockan 18:00 på fredag kväll och utcheckning av båten ska ske innan klockan 09:00 på lördag morgon. Självklart får man tillgång att sova i båten natten mellan fredag och lördag. Utcheckningen sker på liknande sätt som incheckningen, en representant från charterbolaget går igenom inventarielistan med er och kontrollerar att allt är intakt mot vad man checkat in. Efter att inventarielistan gåtts igenom och inga skador har rapporteras är utcheckningen klar.

Fyll upp båten med diesel innan ni lämnar tillbaka den i marinan. Reser ni hem med flyg tidigt på lördag morgon kan ni göra utcheckningen redan på fredag kväll men ändå sova ombord på båten över natten.

KUNDPORTAL
I samband med din bokning kommer du få ett separat mail med en bokningsbekräftelse, i detta mail finner du ett inlogg till din kundportal hos More Sailing. Med hjälp av kundportalen kan du göra allt från att ha koll på dina betalningar till att ladda upp besättningslista och skepparpapper.

BESÄTTNINGSLISTA
Senast två veckor innan er ankomst till Kroatien vill vi att ni har skickat oss er besättningslista med förnamn, efternamn, personnummer och passnummer för varje besättningsmedlem. För att fylla i besättningslista, logga in på er kundportal och följ anvisningarna. Om ni i förväg har gjort detta, påskyndar det proceduren att få båten färdig på lördagen.

BESTÄLLNING AV MAT
I båthyran ingår leverans av matbeställning för att bunkra upp mat till båten vid ankomst. Om ni önskar göra denna beställning loggar du in på din kundportal, klickar på fliken ”matbeställning” och följer stegen. Gör detta senast två veckor innan avresa. Det är vår partner JAM-Yacht som levererar dina varor till båten och detta betalas kontant i Euro eller Kuna direkt till chauffören.

Vår rekommendation är att man beställer sådant som är tungt att bära som t ex vatten, öl och kanske även pasta, diskmedel mm och sedan handla färskvaror själv där man kan se hur det ser ut och kan ta det man tycker ser godast/bäst ut. I marinan finns en mindre matvarubutik med bil/taxi kan man på tio minuter ta sig till större matvarubutiker.

TAXI OCH TRANSFER
Vi hjälper er gärna att i förväg boka transfer som hämtar upp er på flygplatsen när ni kommer. För att vi ska kunna boka taxi behöver vi veta hur många ni är, ankomst- och avgångstider samt flight-nummer. Betalning av taxiresan sker till taxichauffören.

PROBLEM MED BÅTEN UNDER RESA
Det är viktigt att ni går igenom båten ordentligt vid incheckning och meddelar er uthyrare om ni hittar något fel, saknar något ombord eller undrar hur detaljer på båten fungerar. Så länge ni är i marinan är det både enklare och det går snabbare för er uthyrare att hjälpa er. Läs gärna vår checklista för skeppare för hjälp vid incheckning.

Upptäcker ni ett fel på båten efter att ni lämnat hamn är det mycket viktigt att ni ringer det telefonnummer som ni fått utav er uthyrare och talar om felet omedelbart för att det ska kunna åtgärdas på plats och eventuella anspråk på ersättning/kompensation ska kunna göras senare.

SKEPPARPAPPER
I samband med incheckningen av båten får ni era skepparpapper som varje charterbåt i Kroatien måste föra med sig under färd. Skepparpappren är en värdehandling som ni alltid ska ha med er ombord, finns de inte ombord under en kontroll riskerar man att bli bötfälld. Vid tilläggning i mariner och de flesta hamnplatser lämnas skepparpappren till marinapersonal, oftast hamnvakten, och återfås på hamnkontoret vid betalning av hamnavgiften.

Klicka på länken till höger för att läsa våra resevillkor.

Läs mer

BRA TIPS FÖR DIG SOM SKEPPARE

Det är ditt ansvar som skeppare att skaffa dig kunskap om hur båten ni hyrt
fungerar samt att kontrollera så att ingenting fattas ombord på båten. Det är charterbolagets ansvar att åtgärda eventuella problem och brister med båten.

Vi rekommenderar dig därför att gå igenom denna checklista ombord på din båt innan du lämnar hamnen. Om det är något som fattas eller behövs åtgärdas, ta upp det med personalen i hamnen med detsamma.

Finns det skador, repor, jack i båten när ni får den, skriv upp detta och rapportera till charterbolaget, så att det inte finns något tvivel om att skadan fanns där sedan tidigare.

Vatten, diesel, gasol
- Fyll upp vattentankar, det finns oftast 2 till 3 stycken.
- Kolla dieseltankar, kan finnas 1 eller 2.
- Kolla hur man byter mellan de olika vattentankarna.
- Kolla hur man byter mellan de olika dieseltankarna.
- Kolla att det finns 1-2 gasolflaskor, och att de är fyllda.
- Kolla var huvudbrytaren för gasolen finns, kolla både den vid flaskorna och den vid spisen.
- Hur många liter vatten rymmer vattentankarna?
- Hur många liter diesel rymmer dieseltankarna?
- Kolla var man tankar upp båten med diesel i slutet av veckan?

Ankare, vinschar, linor
- Testa ankarvinschen, kolla att fjärrkontroll finns med.
- Kolla att det finns extra ankare, och att det finns lina/kätting fastsatt till.
- Kolla att det finns cirka 6 vanliga fendrar och 2 klot fendrar ombord.
- Kolla att det finns cirka 4 tampar, 3 för förtöjning och en lång.
- Det skall finnas minst två vinsch handtag ombord.
- Kolla att det finns en hink och en bra båtshake ombord.

Säkerhet
- Var finns flytvästarna, säkerhetsselar, nödraketer?
- Finns det två brandsläckare? En skall finnas nära kök och motor, en skall
finnas i sittbrunnen nära tillhands.
- Hur fungerar länspumparna? Hur fungerar den manuella länspumpen?
- Lokalisera alla bottenventiler för toaletter, vatten och liknande och vet hur man stänger dem.
- Testa ALLA lanternor.
- Finns det en fungerande mistlur ombord?
- Lokalisera och kolla igenom Första Förbandslådan.
- Kolla att det finns en badstege och att den funkar! Ha för vana att fälla ner badstegen i vattnet när du är i hamn.

Användning av båten
- Starta motorn och testa lägga i fram, bak, neutralläge och stäng av.
- Starta bogpropellern och testa ett par sekunder åt vänster och sedan höger.
- Kolla att landströms kabel finns, och hur batterierna laddas.
- Kolla att vattenslang finns, och att alla duschar och kranar fungerar.
- Var tankar man diesel någonstans?
- Var sitter oljestickan någonstans?
- Var sitter tanken/kranen för kylarvatten till motorn?
- Gå igenom el panelen och kolla igenom alla instrument.
- Var sitter säkringar och var finns extra säkringar?
- Finns det nycklar till båten?

Mat och kök
- Kolla så att alla plattor och att ugnen fungerar.
- Kolla så att kyl och frys fungerar, går det att höja kyleffekten?
- Finns alla bestick, tallrikar, glas, stekpannor, kokkärl, knivar, osv?
- Se till att ni har tändstickor eller tändare till ugnen ombord!

Jolle och utombordare
- Testa så att du kan få igång utombordsmotorn, bränslekran, choke, dödmansgrepp osv.
- Finns det en extra dunk men bensin till motorn?
- Var finns paddlarna till jollen?
- Var finns luftpumpen till jollen?

Navigation
- Är djupmätaren på GPS och ekolod i fot eller meter?
- Vilket språk är GPS inställd på?
- Fungerar alla navigationsinstrument?
- Kolla så att det finns sjökort över hela kusten ombord.
- Kolla så det finns en gul guidebok/hamnbok ombord.
- Gå till hamnkontoret och hämta en uppdaterad väderleksprognos till din båt, gör detta så ofta som möjligt under veckan.
- Testa VHF radion!

Rigg och segel
- Hur rullar du in och ut genua?
- Hur hissar du storsegel?
- Hissa och rulla ut ett par meter i hamn och kolla så att allt fungerar.
- Kolla i skepparpapper så du vet hur djupgående båten är och hur hög masten är.

Juridiskt
- Se till att du har alla skepparpapper ombord, dessa får du från kontoret i marinan.
- Ha pass, intygs bok och skepparpapper nära tillhands om kustbevakningen stannar er.

Övrigt
- Se till att det går att bädda en säng med madrass i salongen om så behövs.
- Se till att det finns sängkläder, kuddar, täcken och handdukar till alla ombord på båten.

I slutet av veckan
- I slutet av veckan skall båten checkas ut med en representant från marinan, du får inte lämna båten innan båten har checkas ut.

Om det händer något med båten under veckan skall detta rapporteras omedelbart. Ring till servicepersonalen i marinan med detsamma. Telefonnumret finns i dina skepparpapper.

Marina Kremik, Primosten

More Sailing använder cookies för att du skall få en bättre upplevelse av vår hemsida. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Stäng
-->