Chat with us, powered by LiveChat

Blogginlägg från Curt Gelin

Originalartikel: http://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/curres-blogg/1884-more-40-till-massorna

More vill vinna med nya 40-fotaren

Svensk-kroatiska båtvarvet-seglingsresebyrån-charterföretaget More Boats – Sailing – Charter har flyt, man har mer än fullt upp med alla sina delar. Och detta i en tid när storvarven i Tyskland och Frankrike kämpar för att sälja sina stora volymer och därmed hålla uppe sin lönsamhet. Ändå kör varvet i Split treskift sex dagar i veckan för att komma ikapp med beställningarna.

För garvade i båtbranschen låter trycket som en saga, men framgången har en förklaring i More Boats med Tjörnbördige Einar Halldin och charterveteranen Milan Mande, som vågade något ingen annan i charterbåtsbranschen vågat – de satsade på en prestandabåt med påkostad rymlig inredning.

Med sig på More 55 fick de Maurizio Cosutti, italienare, en mästare på snabba, snygga båtar och kunnig på att optimera racers. Idén gick ut på att bygga denna snabba båt till jämförelsevis fördelaktigt pris och finansiera den genom charterköp.

Charterköp är inget nytt och inte ovanligt, då otaliga svenskar och norrmän har hoppat på konceptet av investeringsskäl, av praktiska skäl eller för att äga en stor båt billigt.

Men skillnaden är att More vill ha prestandabåtar med hög kvalitet för noll problem. Luttrade vill de inte ha badbaljor med låg kvalitet som får problem, och som leder till inkomstbortfall.

Den infallsvinkeln för More 55, har sedan lanseringen 2015, fått 16 köpare att hoppa på tåget, en siffra som är värd att bli imponerad av. Skrov nr 6 sjösattes 18 oktober och fem 55:or ska segla ARC-Rallyt i november.

Som lite grädde vann More 55 nr 3 Kroatiens största regatta Split-Vis förra helgen.

Stärkta av framgångarna har Einar och Milan bett Maurizio Cosutti om en uppföljare, en 40-fotare. Den är tänkt inte bara för charter, utan för privat bruk, en båt som bitna seglare vill ha. Vid min ”inspektionsresa” till Split och More Boats förra helgen, var More 40 nr 2 beställd och betalad och tre till var på gång till Italien.

Och den första More 40:n då? Håll i er nu – den har Einar Halldin beställt för att kappsegla 2017 i alla stora kappseglingar här hemma. För att få denna spännande satsning lyckosam, har Anders Lewander på North Sails engagerats. Plus en proffsbesättning med Mores Karl Fredrik Olsson som båtens kapten i spetsen.

Vid genomgången i helgen av Maurizio Cosutti presenterade denne, förutom en rad intressanta basfakta, också ett preliminärt mätetal. GPH – General Purpose Handicap trodde han kan hamna på 546 sec/M, vilket är nästan som för en racer som Sydney 40 (540 s/M), snabbare än Dehler 42(594 s/M), och Arcona 410 574 s/M.

I samband med besöket 15 oktober var skrov och däcksformarna under tillverkning. Man har tagit tid på sig för att få pianofinish på pluggarna för att de i sin tur ska ge fin finish på de färdiga båtarna. Planen är att första More 40 ska kunna visas på Båtmässan i februari och sedan på Allt för Sjön.

– Att ställa ut är kostsamt, men jag tror det är ett bra sätt att visa oss och för att intressera fler att investera eller köpa More 40 – eller More 55, menar Einar Halldin.

Hans självförtroende är lika gott som hans lugn och det kan han ha eftersom 14 exemplar ska ersätta de nuvarande Salona 38:orna till 2018. Håll tummarna för att More 40 blir klar på de tre månader som återstår tills dörrarna öppnar i Göteborg. Nya projekt är alltid värda stöd och särskilt om de som här vänder sig till kunniga seglare.

/Curt Gelin




loading..

x

Blogginlägg från Curt Gelin

20 oktober 2016

Originalartikel: http://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/curres-blogg/1884-more-40-till-massorna

More vill vinna med nya 40-fotaren

Svensk-kroatiska båtvarvet-seglingsresebyrån-charterföretaget More Boats – Sailing – Charter har flyt, man har mer än fullt upp med alla sina delar. Och detta i en tid när storvarven i Tyskland och Frankrike kämpar för att sälja sina stora volymer och därmed hålla uppe sin lönsamhet. Ändå kör varvet i Split treskift sex dagar i veckan för att komma ikapp med beställningarna.

För garvade i båtbranschen låter trycket som en saga, men framgången har en förklaring i More Boats med Tjörnbördige Einar Halldin och charterveteranen Milan Mande, som vågade något ingen annan i charterbåtsbranschen vågat – de satsade på en prestandabåt med påkostad rymlig inredning.

Med sig på More 55 fick de Maurizio Cosutti, italienare, en mästare på snabba, snygga båtar och kunnig på att optimera racers. Idén gick ut på att bygga denna snabba båt till jämförelsevis fördelaktigt pris och finansiera den genom charterköp.

Charterköp är inget nytt och inte ovanligt, då otaliga svenskar och norrmän har hoppat på konceptet av investeringsskäl, av praktiska skäl eller för att äga en stor båt billigt.

Men skillnaden är att More vill ha prestandabåtar med hög kvalitet för noll problem. Luttrade vill de inte ha badbaljor med låg kvalitet som får problem, och som leder till inkomstbortfall.

Den infallsvinkeln för More 55, har sedan lanseringen 2015, fått 16 köpare att hoppa på tåget, en siffra som är värd att bli imponerad av. Skrov nr 6 sjösattes 18 oktober och fem 55:or ska segla ARC-Rallyt i november.

Som lite grädde vann More 55 nr 3 Kroatiens största regatta Split-Vis förra helgen.

Stärkta av framgångarna har Einar och Milan bett Maurizio Cosutti om en uppföljare, en 40-fotare. Den är tänkt inte bara för charter, utan för privat bruk, en båt som bitna seglare vill ha. Vid min ”inspektionsresa” till Split och More Boats förra helgen, var More 40 nr 2 beställd och betalad och tre till var på gång till Italien.

Och den första More 40:n då? Håll i er nu – den har Einar Halldin beställt för att kappsegla 2017 i alla stora kappseglingar här hemma. För att få denna spännande satsning lyckosam, har Anders Lewander på North Sails engagerats. Plus en proffsbesättning med Mores Karl Fredrik Olsson som båtens kapten i spetsen.

Vid genomgången i helgen av Maurizio Cosutti presenterade denne, förutom en rad intressanta basfakta, också ett preliminärt mätetal. GPH – General Purpose Handicap trodde han kan hamna på 546 sec/M, vilket är nästan som för en racer som Sydney 40 (540 s/M), snabbare än Dehler 42(594 s/M), och Arcona 410 574 s/M.

I samband med besöket 15 oktober var skrov och däcksformarna under tillverkning. Man har tagit tid på sig för att få pianofinish på pluggarna för att de i sin tur ska ge fin finish på de färdiga båtarna. Planen är att första More 40 ska kunna visas på Båtmässan i februari och sedan på Allt för Sjön.

– Att ställa ut är kostsamt, men jag tror det är ett bra sätt att visa oss och för att intressera fler att investera eller köpa More 40 – eller More 55, menar Einar Halldin.

Hans självförtroende är lika gott som hans lugn och det kan han ha eftersom 14 exemplar ska ersätta de nuvarande Salona 38:orna till 2018. Håll tummarna för att More 40 blir klar på de tre månader som återstår tills dörrarna öppnar i Göteborg. Nya projekt är alltid värda stöd och särskilt om de som här vänder sig till kunniga seglare.

/Curt Gelin




loading..