Miss Malin loggbok - den 6 december 2013


ARC Segla över Atlanten

Här kommer ett nytt logginlägg från Einar ombord på Miss Malin, glöm inte bort att du kan följa dom på Yellowbrick.

Igår den 5 december var en lugn dag. Vinden blåste i 10-12 knop, knappt för att hålla gennakern uppe i vågorna. Fram mot kvällen så dog vinden ut totalt och vi går för motor. Under kvällen så underhöll vi oss med att kolla på en Lasse Hallström film, Safe Haven.

 

23:45 den 5 dec
Vår position är N21°07.536, W46°39.687. Vi gör 6-7 knop SOG i kurs 280 grader. Vi försöker medvetet gå lite mer norrut, inte direkt på mål, då vinden enligt rapporten skall komma tidigare här uppe i norr, och i en bättre vinkel än längre söderut där de andra båtarna är. Dessutom skall stiltjen hålla i sig längre mer söderut. Hoppas vår taktik funkar. 

 

09:00 den 6 dec
I natt har alla fått en god natts sömn. Vi har turats om att hålla vakt, en timme var och bara en person på däck. Således har alla minst fått sex timmars sammanhängande sömn. Det är lika stilla på havet i dag som under natten. Besättningen ombord solar, läser böcker, småpratar. Det är varmt och stilla på Atlanten idag.

 

12:00 den 6 dec
Nu är det för varmt. Vi stänger av motorn och alla byter om till badkläder. Vi kollar snabbt på sjökortet och konstaterar att det är mer än 4 kilometer djupt. Det är friskt, varmt och skönt i havet här ute. Ingen risk att slå i huvudet när man dyker i. Fantastisk känsla att få tvåla och schamponera sig på riktigt efter snart två veckor utan en dusch. Efter vi fällt upp badbryggan kollar vi på vindmätaren som visar 3 knop. Vi startar motorn och fortsätter.

 

13:30 den 6 dec
​Vår position är N21°05.187, W48°13.285. Vi gör 8 knop i kursen 270 grader. Det är endast 835 sjömil kvar till St. Lucia, vilket betyder att vi snart har seglat 2000 sjömil sedan Las Palmas.

Vi har fått en fråga från en läsare via Åke Fredriksson gällande säkerhet och flytvästar. Ombord på båten så har vi ocean klassade uppblåsbara seglarvästar till alla. Dessutom så har några av oss med oss våra egna privata flygvästar med tillbehör på. Det är upp till var och en när man har på sig sin flytväst. I regel så han man alltid på sig sin flytväst om natten, när det går mycket sjö, eller är dåligt väder med dålig sikt. Egentligen så tas flytvästen bara av när det är strålande sol och lugna förhållanden – det blir för varmt att ha den på då.

På den svarta flytvästen på bilden i bifogat sitter det två gula nödsändare fastmonterat, en på varje sida. Dessa är till för att enklare kunna bli hittad om man ramlar överbord exempelvis på natten. Den ena är en radiobaserad nödsändare som skickar en man-över-bord signal med GPS- position via AIS på VHF bandet till alla fartyg inom en 4 sjömils radie. Mycket smidig apparat, det dyker direkt upp ett litet rött kryss på sjökortsplottrarna hos alla båtar i närheten. En första livlina kan man säga.

Den andra livlinan är en satellitbaserad nödsändare. När man larmar på den så skickas det en nödsignal med GPS-position till landbaserade räddningsstationer via satellit, som därifrån kan larma flyg, fartyg, helikoptrar eller vad som helst och samordna en räddningsaktion. Den kallas även för personlig EPIRB och det krävs registrering hos Sjöfartsverket när man köper den.

Trots dessa små intelligenta nödsändare så är den viktigaste utrustningen på en flytväst visselpipa och ficklampa, så man kan synas och höras. I övrigt så är båten utrustad med all möjlig äkerhetsutrustning. Arrangörerna till ARC kräver att båtens säkerhetsutrustning håller ISAF kategori 0, och de gör en noggrann säkerhetsgenomgång och test av båten innan vi fick kasta loss från Las Palmas. ISAF kategori 0 är den absolut högsta säkerhetskategorin. 

 

15:00 den 6 dec
I kväll blir det troligtvis ytterligare en filmkväll en popcorn, vinden bör snart komma tillbaka så vi kan segla in i mål. Även om det är några dagars segling kvar så känns St. Lucia väldigt nära. Truls har sagt att han i eftermiddag skall använda satellittelefonen för att boka bord på någon bra restaurang i Rodney Bay på St Lucia.

I bifogat finner ni även en bild från när vi kastade loss från lyftkransdockan i Las Palmas. Spänningen är på topp, och när bilden togs hade båten precis kommit i vattnet efter en reparation, det var bara 55 minuter till start.

 

Med bästa hälsningar,
Einar Halldin
moresailing.se

Klockan 15:00 UTC den 6 december 2013

More Sailing använder cookies för att du skall få en bättre upplevelse av vår hemsida. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Stäng
-->