Miss Malin loggbok – den 29 nov till 3 dec 2013


ARC Segla över Atlanten

Den stillsamma stiltjedagen den 28 november avslutades med att fortsatta fixa och pilla lite med båten. Vi hissade upp Martin i masten för att laga båda lazylinorna som hade gått sönder tidigare. Borta vid horisonten ser vi ett oväder bygga upp strax innan solen går ner. Det är stilla, vinden blåser i knappt 10 knop och vi guppar fram. 06:00 den 29 nov. Det hade varit så lugnt vid 22:00 kvällen innan så Anders och jag hade inte ens blivit väckta för vårt midnattspass. Vi sov med öronproppar helt ovetande om världen runt omkring oss. Giovanni var ensam på däck när vinden slog till från alla håll. Martin som vaknade först, och beskrev det som att vi måste ha seglat in i en tyfon. Seglen var uppe, och från nästan stiltje gick vinden till en bra bit över 45 knop på bara några minuter. Det vred och vände, och vinden ville dra oss in till mitten av tyfonen. Vågorna kom lika fort. Anders sov i salongen och märkte som tur inte när bakmaskinen flög från sin plats i köket tvärs över salongen och landade i soffan någon meter från hans huvud. Efter en stökig natt så har vi kommit ifrån tyfonen på morgonkvisten, och det lugnar ner sig igen. 09:00 den 29 nov. Strax innan nio morgonen den 29 november passerar vi den magiska gränsen att endast ha 2000 sjömil kvar till Saint Lucia. 09:30 den 29 nov. Det visslar till kring fiskespöt. Giovanni konstaterar att det som har nappat på kroken är alldeles för stort för håven vi har med oss. Vi tar in förseglat, släpper ut storseglet, tar på oss handskar, och beväpnar oss med hammare, kniv och klubba. Vi kämpar i säkert 20 minuter innan linan går av och fisken försvinner med draget. Vi har verkligen inte något tur med fisket. Under dagen så får vi in ett mail från arrangörerna ARC som varnar för ett större område med squalls, ungefär precis där vi är. Vi har redan varit genom ett par squalls efter nattens tyfon, och humöret var inte på topp för flera. Fullt seglarställ på, mulet väder, skiftande vindar och regn. Den 30 nov, någon gång. Ingen rolig dag. Alla squalls har gjort seglingen och livet ombord svårt och jobbigt. Humöret har bottnat. Vi har livnärt oss på frystorkat och choklad. Värst av allt var att hela tiden ha vinden rätt i näsan. Vi seglar kryss vindstyrkor som är som lägst 35-40 knop. Med regn. Med blixt och dunder. En jädrans massa squalls som gjorde livet blött, blåsigt och fördjävligt. Det har dock gått bättre med fisket. En lagom stor tonfisk fastande på spöt. Trots detta var humöret ombord dåligt, lite mat, lite sömn och väldigt blött. Konstigt hur så små saker blir så stora sjön. Mycket svordomar idag. 06:00 den 1 dec. Anders och jag går på vårt gryningspass i vanlig ordning. Natten har varit lite mindre fördärvlig än natten innan. Vid midnatt tog vi beslutet att göra ett slag. Vinden hade vridit och båten gick nu mot 340 grader. Mer mot New York än mot St. Lucia. Vi slår och lägger om kursen mer söderut, förhoppningsvis så skall vinden vrida till vår fördel så vi kan segla rakt på St. Lucia. Vinden har under morgonen avtagit från konstant 35-40 knop till mer humana 20 knops vind. Jag sover under en filt i sittbrunnen nästan hela passet. Anders är en hjälte och låter mig sova samtidigt som han seglar båten själv. 11:00 den 1 dec. Vinden vrider ytterligare till vår fördel. Nu är det inte lutande kryss längre, utan en skön halvvind. Dessutom har solen kommit fram och hela besättningen skiner upp med den. En större orada nappar på kroken, nu har vi mat till en hel fiskmiddag ikväll. 14:00 den 1 dec. Det är första advent idag. Vi har med oss tre öl per person på resan. Vi beslutar att lägga en var på kylning. I kväll skall det firas med tonfisk och öl. 21:15 den 1 dec. Vår position är N22°13,975. W34°06.327. Vi gör 8 knop i 260 grader. 1610 sjömil till St Lucia. Tonfisken och ölen smakade fantastiskt. 00:00 den 2 dec. Anders och jag skall gå av vårt pass. Giovanni skall gå på. Anders lägger sig, och jag tar mig an uppgiften att väcka Giovanni. Efter två försök att säga till honom att han skall gå upp, tar jag och försöker ruska om honom. Ingen respons. Efter andra omruskningen får jag liv i honom, han mumlar att han skall gå upp men somnar om igen. Jag sätter mig i sittbrunnen och håller nattvakt själv istället. Natten är varm. Shorts och piké räcker. Alla ombord sover, det är tyst och stilla. Marelden glittrar bakom båten och himlen är totalt stjärnklar. Jag konstaterar enkelt att jag kunde haft det sämre. 02:00 den 2 dec. Vi är på kollisionskurs med ett mindre fartyg. Närmare en 23 fots mini- Transat båt. DALL SOLO SAILIOR hette båten enligt AISen. Vi är lovartsbåt och jag lägger om kursen mer söderut för att gå bakom. Vi signalerar till varandra med flicklampor för att visa att vi har sett varandra. Jag försöker ropa upp honom på radion för att ha någon att prata lite med, men han svarar inte. Efter de senaste dagarnas tyfoner, squalls, kryss, starka vindar så är alla jättetrötta. Rena zombiebåten. På femte försöket får jag väckt Giovanni. På andra försöket vaknar Mattias. Truls vaknar inte på tre försök, trots att jag kittlade honom under fötterna varje gång. Nu är i alla fall Mattias och Giovanni på däck, och jag lägger mig för att sova. 07:00 den 2 dec. När jag vaknar för mitt gryningspass är gennakern hissad i den svarta natten. Martin styr båten och Ulrica sköter skotet. Däcksbelysningen är igång för att kunna se det stora seglet. Senare tar Anders och jag över. Märks att folk har sovit. Under trevligt samtal går solen upp, och morgonen gryr till vad ser ut att bli en fantastisk dag. 16:00 den 2 dec. Jag vaknar efter ha sovit många timmar, eller ja sex timmar i alla fall. Det är många om man räknar de senaste dagarna. Öronpropparna och ögonbindeln som Malin packade ner har varit ovärdeliga. 18:00 den 2 dec. Vår position är N21°45.479, W36°42.148. Vi gör lätt 9,5 knop i 270 grader. Vi seglar för fullt storsegel och gennaker under perfekta förhållanden. Stilla hav, blå himmel och strålande sol. 1453 sjömil till St. Lucia. Det är städdag på båten idag. Giovanni dammsuger, kläder hänger på tork, och blöta dynor och madrasser torkar i solen. Bäst av allt, vi plockar fram nya sängkläder till alla ombord. Lyx. 21:00 den 2 dec. Vi äter currykyckling gryta till middag. Anders har pyntat båten med julglitter för att få rätta julstämningen. Julstämningen infinner sig inte, men trevligt har vi. Vi konstaterar att det var så här det stod i broschyren att det skulle vara att segla över atlanten. Fulla segel, varma vindar och god mat. Inte någon pinkryss i 40 knops vind och squalls stod det inte. Mörkret lägger sig och gennakern som har varit uppe hela dagen fortsätter vi segla med in på natten. Det är lite klurigare att segla med gennaker än med vanligt försegel. I vanliga fall är det bara att skota seglen och trycka på autopiloten under natten. Med gennakern måste vi handstyra hela tiden, autopiloten klarar inte av att hålla det stora seglet rätt i vind. Samtidigt så måste någon hela tiden vara beredd vid skotet, att släppa in eller släppa ut. 00:00 den 3 dec. Vi har fina vindar mellan 13-23 knop. Vid något enstaka tillfälle kommer 30 knops vind och regn, då gäller det att hålla rodret rätt. Med svart himmel och hav styr vi endast efter vinden i seglet, tur att vi har däckbelysningen. 06:00 den 3 dec. Morgonen gryr och Martin sätter hastighetsrekord med Miss Malin. 14,5 knop med fullt storsegel och gennaker. Första hela natten med gennakern uppe. Vi forsar fram i en perfekt kurs. Vi har senaste dygnen knappat in rejält mot våra medtävlande. Systerbåten Lady Mila är 147 sjömil bakom. Vi kommer kunna dricka drinkar på St. Lucia ett helt dygn ensamma om det fortsätter så här bra. Av 272 båtar så ligger vi på 14:de plats. I vår startgrupp, Class A, ligger vi trea av totalt nitton båtar, efter handikappskompensering. Nu är siktet inställt på att segla om Shine, en Grand Soleil 56 som vi har jagat hela vägen från Las Palmas. Just nu skiljer det bara 35 sjömil. 11:00 den 3 dec. Vår position är N21°54.857, W39°14.195. Vi gör stadigt 10 knop i kursen 290 grader. Vi har bara 1385 sjömil kvar till St. Lucia. Nu har vi seglat mer än hälften, och väderleken visar medvind hela vägen till mål. Med den här hastigheten och kurs så är vi i St.Lucia om 5-6 dagar. Bakmaskinen bakar åter igen färskt bröd och humöret är på topp! Nu skall jag sova för att orka med natten, god natt! Med bästa hälsningar, Einar Halldin moresailing.se klockan 12:00 UTC den 3 december 2013
More Sailing använder cookies för att du skall få en bättre upplevelse av vår hemsida. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Stäng
-->