Atlantbloggen: Sjöräddning

20/11 28°7´30”N 15°25´30”W

Aktiviteterna försätter och idag tar vi oss ut mot den yttersta piren för att se den Spanska sjöräddningen utöva en sjöräddning med helikopter. Helikoptern har en räckvidd på 200 sjömil, detta ger dem tid att ta sig till platsen, ta sig god tid att vinscha upp de personer som behöver hjälp samt ta sig hem igen. Kontakt när helikoptern väl är på plats tas på kanal 16 som sedan går över på en annan kanal på radion. Här får man tydliga instruktioner på hur man ska placera båten och hur själva sjöräddningen kommer att gå till.

Vi får riktigt användbara tips. När dykaren vinschas ner från helikoptern så ska man inte ta i vinschkabeln innan dykaren når vattnet. Helikoptern kan vara statiskt laddad och stöten du kan få kan vara livsfarlig. Det är också förbjudet att surra fast helikopterns kabel i båten, det bästa sättet att hantera den ombord är att lägga den i en hink som förhindrar att den fastnar i båten.

Helikoptern kommer inflygandes lågt över publiken och cirkulerar segelbåten som är placerad utanför piren. Dykaren tar sig ned i vattnet och simmar bort till båten och går fram på fördäck. En korg hissas ned från helikoptern och personen som ska räddas sätter sig i den och vinschas upp. Det ser förvånansvärt säkert ut men jag kan tänka mig att det är lite mer problematiskt när det går 10 meter höga vågor utanför vågbrytaren. Ett gäng vindsurfare ser de starka vindarna som helikoptern skapar och tar ett par svängar längs med piren.

Sjöräddarna gör även en personräddning ifrån vattnet där personen säkras fast i i dykaren och så vinschas båda personerna upp i helikoptern. Vi tackar sjöräddningen för uppvisningen och avslutar mötet på piren med en demonstration av lysraketer och röksignaler som är obligatoriskt att ha med ombord. Detta är två möjliga tillvägagångssätt för att markera sin position om hjälp skulle vara nödvändig. Ytterligare en väldigt bra presentation av livsviktig kunskap.

Mathias

(foto av: Mathias Edberg)




loading..

x