Chat with us, powered by LiveChat

Atlantbloggen: natten är ljus

11/11 Position: 38°43´57″N 1°25´6″Ö

Vi har haft ett par nattpass med enbart motorn som drivkraft. Medelhavet är en av världens mest trafikerade farleder, all transport från Asien går här igenom. Tiden går betydligt snabbare om man har några lanternor att hålla sig urvägen för. Större delen av fartygen vi ser visar två vita, en i fören och en i aktern, som indikerar att det är fartyget är längre än 50 meter. Utöver dessa två syns antingen en babord eller styrbordslanterna, röd eller grön, som indikerar vilken sida av fartyget vi ser. Med hjälp av detta och radarn kan vi gissa oss till riktningen, och om vi ligger på kollisionskurs, styra av ett par grader för att undvika faran. Ibland dyker det upp lite mer spännande formationer av ljus. Till exempel en grön över en vit lanterna till som indikerar en fiskebåt som trålar eller ett kryssningsfartyg med hela däcket belamrat med ljus. Vi har också noterat maneter som flyter upp som små lysande mozzarellaostar bakom More55an. Fredrik säger att de ljuset är någon sorts försvarsmekanism när de känner sig stressade. Grupper på ungefär 20 stycken börjar lysa samtidigt, rätt så underhållande faktiskt. Vi håller för akterlanternan och ser att de är ännu fler! Bara under vår båt bildar hundratals maneter en lång lysande svans vår framfart. Det måste vara miljontals runtomkring!!!

I slutet av vårt skift dyker det upp ett starkt ljus rakt akter ut. Istället för att komma emot oss så stiger det. Jag och Herlog blir fundersamma, är det en satellit eller en nödraketer? Dock finns det en logisk förklaring, det är planeten Venus, den näst starkaste ljuskällan efter månen som vi kan se på natten även kallad morgonstjärnan.  Precis efter Venus dyker månen upp och de stiger tillsammans upp på himlavalvet innan dagen gryr.

Mathias

(foto av: Mathias Edberg)




loading..

x

Atlantbloggen: natten är ljus

11 november 2015

11/11 Position: 38°43´57″N 1°25´6″Ö

Vi har haft ett par nattpass med enbart motorn som drivkraft. Medelhavet är en av världens mest trafikerade farleder, all transport från Asien går här igenom. Tiden går betydligt snabbare om man har några lanternor att hålla sig urvägen för. Större delen av fartygen vi ser visar två vita, en i fören och en i aktern, som indikerar att det är fartyget är längre än 50 meter. Utöver dessa två syns antingen en babord eller styrbordslanterna, röd eller grön, som indikerar vilken sida av fartyget vi ser. Med hjälp av detta och radarn kan vi gissa oss till riktningen, och om vi ligger på kollisionskurs, styra av ett par grader för att undvika faran. Ibland dyker det upp lite mer spännande formationer av ljus. Till exempel en grön över en vit lanterna till som indikerar en fiskebåt som trålar eller ett kryssningsfartyg med hela däcket belamrat med ljus. Vi har också noterat maneter som flyter upp som små lysande mozzarellaostar bakom More55an. Fredrik säger att de ljuset är någon sorts försvarsmekanism när de känner sig stressade. Grupper på ungefär 20 stycken börjar lysa samtidigt, rätt så underhållande faktiskt. Vi håller för akterlanternan och ser att de är ännu fler! Bara under vår båt bildar hundratals maneter en lång lysande svans vår framfart. Det måste vara miljontals runtomkring!!!

I slutet av vårt skift dyker det upp ett starkt ljus rakt akter ut. Istället för att komma emot oss så stiger det. Jag och Herlog blir fundersamma, är det en satellit eller en nödraketer? Dock finns det en logisk förklaring, det är planeten Venus, den näst starkaste ljuskällan efter månen som vi kan se på natten även kallad morgonstjärnan.  Precis efter Venus dyker månen upp och de stiger tillsammans upp på himlavalvet innan dagen gryr.

Mathias

(foto av: Mathias Edberg)




loading..